Wpisz tekst i naciśnij Enter

Zwycięzca i Wyróżnieni w XXIV edycji Nagrody im. Jana Baptysty Quadro w roku 2022

W stolicy Wielkopolski po raz 24. przyznano Nagrodę Prezydenta Miasta Poznania im. Jana Baptysty Quadro. Trafiła ona do Pracowni Projektowej J. P. Woźny za projekt ekspozycji reliktów palatium Mieszka I na Ostrowie Tumskim. To szklana instalacja będąca odtworzeniem kształtu siedziby pierwszego władcy Polski. W tym roku jurorzy zdecydowali także o przyznaniu dwóch wyróżnień.

Laureatów kolejnej edycji Nagrody Quadro poznaliśmy we wtorek, 18 października podczas gali na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich.

– Za każdym zrealizowanym w stolicy Wielkopolski obiektem stoi talent, wizja i zaangażowanie jego projektantów. To właśnie ich – autorów i autorki najlepszych koncepcji architektonicznych – doceniamy od blisko ćwierć wieku w ramach Nagrody Prezydenta Miasta Poznania im. Jana Baptysty Quadro – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta.  – Szczególne miejsce na mapie stolicy Wielkopolski zajmują przestrzenie publiczne dostępne dla każdego mieszkańca czy turysty. Chcemy, żeby oprócz walorów estetycznych i funkcjonalnych miały one także związek z lokalną tożsamością czy dziedzictwem. Obiekt, który w tym roku został przez jury nagrody uznany za najlepszą realizację spełnia te oczekiwania – dodaje.

Nagrodę Quadro otrzymał Przemysław Woźny z Pracowni Projektowej J. P. Woźny za projekt ekspozycji reliktów palatium Mieszka I na Ostrowie Tumskim. To szklana instalacja przestrzenna będąca odtworzeniem kształtu przebadanych i zasypanych pozostałości siedziby pierwszego władcy Polski i jego żony Dobrawy. Instalacja składa się z paneli, których boczne ściany zrobione są z reliefowego, artystycznego szkła o strukturze nawiązującej do starego muru. Górne powierzchnie zaś wykonano z gładkiego i bezpiecznego szkła hartowanego z nadrukowanymi grafikami i tekstami dotyczącymi historii Poznania. Ekspozycja jest podświetlana.

Obiekt został nagrodzony za harmonijne powiązanie współczesnej formy z historycznym kontekstem, których to synergia tworzy wyważony nastrój miejsca. Architektura kościoła Najświętszej Marii Panny in Summo uzyskała w ten sposób nowy, dyskretny blask, stała się na powrót zauważana. Szklana struktura jest także nośnikiem informacji, przypomnienia o ciągłości historii. Odbiór nowej formy zmienia się wraz z porami roku i dnia, i za każdym razem pozytywnie zaskakuje. Obecność tego obiektu w tej przestrzeni przywraca na nowo należną jej pamięć o miejscu sacrum i profanum – uzasadniają werdykt jurorzy.

– Cieszy mnie, że przy realizacji tego projektu ten fragment Ostrowa Tumskiego został uporządkowany. Dzięki temu możemy w pełni oglądać Kościół NMP in Summo i psałterię. Powstał wspaniały widok na katedrę od strony Warty. Myślę, że miasto zyskało ciekawy obiekt. Chciałbym również podziękować współpracownikom, z którymi tworzyliśmy to dzieło, a także generalnemu wykonawcy przedsiębiorstwu Gardens oraz firmie Archiglass, która zaprojektowała i wykonało to piękne szkło, które jest głównym motywem tego projektu – podkreśla Przemysław Woźny z Pracowni Projektowej J. P. Woźny, laureat tegorocznej edycji Nagrody Quadro.

Obiekty zgłoszone do Nagrody Quadro oceniało jury, któremu przewodniczył Bartosz Guss, zastępca prezydenta Poznania. W jego skład wchodzą także m.in. przedstawiciele UWI Inwestycje, poznańskiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich oraz Wielkopolskiej Okręgowej Izby Architektów.

– Tegoroczne zgłoszenia rozłożyły się mniej więcej po równo pomiędzy budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, wielorodzinnymi, a także obiektami użyteczności publicznej. W każdej z tych grup członkowie jury „wydyskutowali” swoistego lidera. Wśród nominowanych znalazły się obiekty o różnej skali, sposobie myślenia, czy wreszcie zaangażowanym budżecie. Ostatecznie o przyznaniu nagrody dla nieoczywistej budowli zadecydowały takie względy, jak jej powściągliwość, czy szacunek do zastanego kontekstu – mówi Wojciech Krawczuk, prezes poznańskiego oddziału SARP.

Inicjatorem Nagrody Jana Baptysty Quadro jest UWI Inwestycje, jeden z najstarszych poznańskich inwestorów również zaangażowany w działalność na rzecz miasta. To właśnie dzięki m.in. jego staraniom możemy oglądać rzeźbę Jana Baptysty Quadro na fasadzie kamienicy, w której kiedyś mieszkał ten znakomity architekt.

– Poznań i jego historia są nam bliskie, dlatego od lat podejmujemy starania, żeby ją przybliżać i promować. Cieszy mnie więc bardzo, że w tym roku nagrodzony został projekt, który jest nie tylko piękny architektonicznie, ale także przypomina w wyjątkowy sposób przeszłość naszego miasta – zaznacza Małgorzata Puchyła, prezes zarządu UWI Inwestycje S.A.

fot. Tomasz Urbanowicz

Kamienica przy rynku Wildeckim 3 i Nowy Rynek budynek D z wyróżnieniami

W tym roku jury przyznało także dwa wyróżnienia. Jedno z nich trafiło do Marcina Kościucha i  Tomasz Osięgłowskiego z zespołem z pracowni Ultra Architects za projekt kamienicy przy rynku Wildeckim 3. To budynek położony tuż przy targowisku na Wildzie. Parter przeznaczono na handel i usługi, pozostałe kondygnacje na część mieszkalną.  Budynek charakteryzuje się odważną kolorystyką – obudowane ciemnoszarą blachą loggie kontrastują z bielą elewacji. Obiekt ma dynamiczną formę, ściany powyżej trzeciego piętra odchylają się od pionu.

– Wyróżnienie przyznano za twórczą interpretację tradycyjnej kamienicy, w której zrezygnowano z podziału na część cokołową, środkową i dachową łącząc te dwie ostatnie w subtelną całość. Obiekt w udany sposób zamyka ostatnią niezabudowaną pierzeję rynku Wildeckiego, wprowadzając współczesną formę, która nawiązuje swoją geometrią do istniejącej zabudowy. Przestrzeń placu zyskała w ten sposób swoje urbanistyczne zakończenie, nie zmieniając hierarchii zabudowy, którą kiedyś wyznaczył kościół pod wezwaniem Maryi Królowej, a tylko lekko ją korygując – argumentują wyróżnienie jurorzy.

fot. Przemysław Turlej

Kolejne wyróżnienie otrzymali Przemo Łukasik i Łukasz Zagała wraz ze zespołem z pracowni Medusa Group za projekt budynku D w kompleksie biurowców Nowy Rynek. Położony u zbiegu ul. Wierzbięcice i ks. Wujka obiekt posiada charakterystyczną zieloną elewację dolnych kondygnacji. Górne zaś pozostawiono niemal całkowicie przeszklone. Zaprojektowano je w układzie tarasowym, dzięki czemu masywna bryła nabrała lekkości. Ważnym elementem biurowca jest także ogólnodostępny dziedziniec z małą architekturą.

– Etap D Nowego Rynku pomimo niemałej skali doskonale wpisuje się w miejsce i stanowi architektoniczno-urbanistyczne przejście z dzielnicy mieszkaniowej Wildy ku biurowemu centrum Poznania. Wypiętrzające się struktury, podcienia i tarasy rozbijają bryłę na wiele mniejszych, nadając całości lekkości i subtelności. Niebanalne zestawienie niebanalnych materiałów, ich kolorystyka oraz forma budynku wraz z dziedzińcem w formie oculusa stanowi spójną całość, niczym rzeźba miejska. Na uznanie zasługują również wnętrza, w których ręka architekta jest widoczna nawet przy „najdalszych kątach” – w kolorystyce fug, na podłodze wind, w grafice kierunkowej. Na dodatek jest to na wskroś nowoczesna realizacja – bez barier, przyjazna dla środowiska i dla dobrego samopoczucia użytkowników – czytamy w uzasadnieniu do wyróżnienia.

fot. Przemysław Turlej

W tej edycji konkursu zgłoszono łącznie 15 projektów. Do finału przeszło 5 z nich. Oprócz zwycięzcy i wyróżnionych były to także:  Jeżycka 39 (autorzy: Habitat Architekci) oraz Biały Dom POZ_5 (autorzy: PL.architekci).

Konkurs organizują: Miasto Poznań, UWI Inwestycje i Stowarzyszenie Architektów Polskich Oddział Poznań.

Zwycięzcy oraz Wyróżnionym serdecznie gratulujemy.

Patronem nagrody jest Jan Baptysta Quadro, architekt epoki renesansu, który odpowiadał m.in. za przebudowę poznańskiego ratusza. Konkurs organizują: Miasto Poznań, UWI Inwestycje S.A. i Stowarzyszenie Architektów Polskich Oddział Poznań.

Fot. Urząd Miasta Poznania